ŠKOLSKÝ ŠPECIÁLNY PEDAGÓG - Mgr. Martina Sekerová
KONZULTAČNÉ HODINY PRE RODIČOV: | |
Pondelok: 7:30 - 8:30, 12:50 - 15:30 | |
Streda: 7:30 - 8:30, 12:50 - 14:00 | |
Piatok: 07:30 - 08:30 | |
0905 144 011 | |
Táto e-mailová adresa je chránená pred spamovacími robotmi. Na jej zobrazenie potrebujete mať nainštalovaný JavaScript. |
* V prípade potreby je možné dohodnúť si termín konzultácie telefonicky, mailom.
ČINNOSŤ ŠPECIÁLNEHO PEDAGÓGA V ŠKOLE JE ZAMERANÁ NA ŠTYRI OBLASTI PÔSOBNOSTI:
Práca so žiakmi
- pomoc žiakom so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami: žiakom so špecifickými vývinovými poruchami učenia, žiakom s poruchami aktivity a pozornosti žiakom s poruchami správania, žiakom s narušenou komunikačnou schopnosťou, žiakom zmyslovo a telesne postihnutým,
- individuálne špeciálno-pedagogické cvičenia zamerané na správnu techniku čítania s porozumením textu, pozornostné procesy, matematické zručnosti, pracovnú pamäť...
- diagnostické sledovania detí s problémami v učení a v správaní počas výchovno-vzdelávacieho procesu
- zabezpečovanie špeciálno-pedagogického servisu individuálne začleneným žiakom
Spolupráca s učiteľmi
- spolupráca s triednym učiteľom a ostatnými vyučujúcimi, pri tvorbe individuálneho vzdelávacieho programu,
- hľadanie vhodného prístupu k individuálne začlenenému žiakovi,
- priebežné konzultácie s triednymi učiteľmi o zvolenom postupe a napredovaní žiaka v učebnom procese,
- spolupráca s výchovným poradcom pri zjednocovaní výchovných vplyvov na individuálne začleneného žiaka,
- poskytovanie učiteľom vzdelávajúcim individuálne začleneného žiaka odporúčanú odbornú literatúru ako aj odborné konzultácie
Spolupráca s rodičmi
- individuálne konzultácie v dohodnutom termíne, rady a informácie rodičom individuálne začleneného dieťaťa,
- individuálne konzultácie a poradenstvo rodičom ostatných problémových žiakov,
- spolupráca s rodičmi detí so ŠVVP pri tvorbe individuálneho výchovno-vzdelávacieho programu
Spolupráca s aststentmi
Učitelia i riaditelia škôl vidia najväčší prínos asistenta učiteľa v tom, že individuálnym prístupom pomáhajú v rámci výchovno-vzdelávacieho procesu žiakom, ktorí majú špeciálne výchovno-vzdelávacie potreby. Tým pádom môžu byť aj žiaci s takýmito potrebami integrovaní do bežnej školy a môžu sa plnohodnotne vzdelávať Asistent učiteľa s pomocou špeciálneho pedagóga a školského logopéda, pomáha skvalitňovať vyučovací proces žiaka so zdravotným znevýhodnením alebo s nadaním.
V našej škole momentálne pracujú štyria asistenti: Mgr. Ľ. Mičáková, Ing. J. Franc, Mgr. M. Sihelníková, Ing. D. Kubíková
Spolupráca so špecializovanými zariadeniami
Spolupraca s poradenskými inštitúciami:
- Centrom pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie (CPPPaP), Kysucké Nové Mesto,
- Centrom špeciálno-pedagogického poradenstva (CŠPP) pre deti s narušenou komunikačnou schopnosťou, Žilina (Jamník, Liptovský Mikuláš)
- Centrom špeciálno-pedagogického poradenstva (CŠPP), Čadca
- Centrom špeciálno-pedagogického poradenstva (CŠPP), Námestovo
- Súkromným centrom špeciálno-pedagogického poradenstva, Strečno
- Súkromným centrom špeciálno-pedagogického poradenstva, Žilina
- výchovným poradcom školy (Mgr. Silvia Podkonická)
V podstate má rovnaké príznaky ako dieťa s ADHD, ale s tým rozdielom, že sa u neho neprejavuje nadmerná aktivita, agresivita ani prehnaná impulzívnosť.
- je skôr veľmi tiché, ustráchané a nenápadné,
- mnohokrát ide o plachého samotára,
- taktiež má veľmi veľké problémy s udržaním pozornosti.
ADHD: Porucha pozornosti s hyperaktivitou
Prejavy:
Zvládnuť energiu dieťaťa s touto poruchou nie je jednoduché, vyžaduje si to množstvo trpezlivosti nielen v kruhu rodiny dieťaťa, ale aj v školskom prostredí.
- dieťa s ADHD je veľmi živé, neposedné,
- často sa samo vystavuje riziku a nevydrží pri jednej činnosti viac ako pár minút,
- má výrazné problémy pri udržaní koncentrácie, je nesústredené,
- dieťa je ťažko ovládateľné.
HYPOAKTIVITA: Celková spomalenosť dieťaťa
Prejavy:
- je to skôr plachý samotár,
- je mnohokrát bez záujmu,
- dieťa je pomalé, ťažkopádne, neobratné,
Na liečenie týchto porúch sa musí podieľať tím odborníkov ako sú: detský lekár, detský psychológ, špeciálny pedagóg
Prejavy:
- zámena opticky podobných písmen napr. b-d, s-z, m-n, u-n ...,
- zámena písmen, ktoré sú akusticky podobné napr. b-p, ž-š, t-d, s-z, k-g...,
- zámena funkčne podobných písmen (samohlások a-o-e-u, spoluhlások h-k-l)
- zámena poradia písmen v čítaných slovách,
- vynechávanie písmen, vkladanie samohlások do spoluhláskových skupín, vynechávanie akejkoľvek časti slova,
- ťažkosti pri prechode od slabikovania k plynulému čítaniu,
- nerozlišovanie kvality písmen, slabík (zanedbávanie dĺžňov, nesprávne čítanie mäkkých a tvrdých slabík di, ti, ni, li, dy, ty, ny, ly,(príp. zámena týchto slabík).
DYSGRAFIA
Znížená schopnosť až neschopnosť osvojiť si zručnosť písania. Porucha postihuje grafickú /formálnu stránku / písomného prejavu, nie obsahovú.
Prejavy:
- nedodržiavanie veľkosti a tvaru písmen,
- často si nepamätá tvar písmena, dlho si naň spomína, nevie ho napodobniť,
- nesprávny sklon písma,
- zrkadlové tvary písmen,
- zámeny písmen, najčastejšie sa vyskytuje zámena a/o, m/n, b/d, t/d, z/s, p/b, h/ch, k/g, š/ž, h/k/l.
DYSORTOGRAFIA
Porucha učenia prejavujúca sa v pravopise. Nepostihuje celú oblasť gramatiky, týka sa len tzv. špecifických dysortografických javov.
Prejavy:
- ťažkosti v diferenciácii mäkkých a tvrdých slabík dy/di, ty/ti, ny/ni, ly/li,
- písanie slabík di, ti, ni, li, de, te, ne, le s mäkčeňom,
- problematika krátkych a dlhých samohlások,
- nerešpektovanie poradia písmen v slovách, vynechávanie písmen,
- nezvládnutá analýza viet, spájanie slov vo vetách.
DYSKALKÚLIA
Ide o významne narušenú štruktúru vlôh pre matematiku pri normálnej úrovni a štruktúre všeobecnej inteligencie. Dyskalkúlia znamená zaostávanie v schopnosti rozumieť matematickým pojmom, vzťahom a uplatňovať ich pri riešení matematických úloh.
Prejavy:
- dieťa nedokáže primerane matematicky manipulovať s konkrétnymi alebo nakreslenými symbolmi,
- dieťa má ťažkosti zoradiť predmety podľa veľkosti, dĺžky atď.,
- nevie určiť rad čísel usporiadaných podľa určitého princípu,
- nie je schopné prečítať viacmiestne číslo s nulami, čísla napísané zvisle,
- má ťažkosti pri písaní viacmiestnych čísel,
- dieťa nie je schopné prevádzať matematické operácie (sčítanie, odčítanie, násobenie...,
- v geometrii sa objavujú problémy pri rysovaní a ťažkosti v diferenciácii geometrických tvarov.