Prihlásenie

sova ZÁKLADNÁ ŠKOLA CLEMENTISOVA 616/1, 024 01 KYSUCKÉ NOVÉ MESTO 

ŠKOLSKÝ ŠPECIÁLNY PEDAGÓG - Mgr. Martina Sekerová

KONZULTAČNÉ HODINY PRE RODIČOV:
Pondelok:  7:30 - 8:30, 12:50 - 15:30 hod.
Streda:  7:30 - 8:30, 12:50 - 14:00 hod.
Piatok:  07:30 – 08:30
   
tel.:  0905 144 011 
e-mail:  Táto e-mailová adresa je chránená pred spamovacími robotmi. Na jej zobrazenie potrebujete mať nainštalovaný JavaScript.

* V prípade potreby je možné dohodnúť telefonicky, mailom. 

 

ČINNOSŤ ŠPECIÁLNEHO PEDAGÓGA V ŠKOLE JE ZAMERANÁ NA ŠTYRI OBLASTI PÔSOBNOSTI:

Práca so žiakmi

  • pomoc žiakom so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami: žiakom so špecifickými vývinovými poruchami učenia, žiakom s poruchami aktivity a pozornosti žiaka s poruchami správania, žiakom s narušenou komunikačnou schopnosťou, žiakom zmyslovým a telesne postihnutým,
  • individuálne špeciálno-pedagogické cvičenia zamerané na správnu techniku ​​​​​​​​​čítanie s porozumením textu, pozorné procesy, matematické zručnosti, pracovné pamäte...
  • diagnostické sledovanie detí s problémami v učení av správaní počas výchovno-vzdelávacieho procesu
  • zabezpečovanie špeciálno-pedagogického servisu individuálne začleneným žiakom

Spolupráca s učiteľmi

  • spolupráca s triednym učiteľom a ostatnými vyučujúcimi, pri tvorbe individuálneho vzdelávacieho programu,
  • hľadanie vhodného prístupu k individuálne začlenenému žiakovi,
  • priebežné konzultácie s triednymi učiteľmi o zvolenom postupe a napredovaní žiaka v učebnom procese,
  • spolupráca s výchovným poradcom pri zjednocovaní výchovných vplyvov na individuálneho začleneného žiaka,
  • poskytovanie učiteľom vzdelávajúcim sa individuálne začleneného žiaka odporúčanú odbornú literatúru ako aj odborné konzultácie

Spolupráca s rodičmi

  • individuálne konzultácie v dohodnutom termíne, rady a informácie rodičom individuálne začleneného dieťaťa,
  • individuálne konzultácie a poradenstvo rodičom ostatných problémových žiakov,
  • spolupráca s rodičmi detí so ŠVVP pri tvorbe individuálneho výchovno-vzdelávacieho programu

Spolupráca s asistentmi

Učitelia i riaditelia škôl vidia najväčší prínos asistenta učiteľa v tom, že individuálnym prístupom pomáhajú v rámci výchovno-vzdelávacieho procesu žiaka, ktorý má špeciálne výchovno-vzdelávacie potreby. Tím pádom môže byť aj žiaci s takýmito potrebami integrovaní do bežného pedagóga školy a môžu sa vzdelávať Asistent učiteľa s pomocou špeciálneho a školského logopéda, pomáha skvalitovať vyučovací proces žiaka so zdravotným znevýhodnením alebo s nadaním.

V našej škole pracujú štyria asistenti: Mgr. Ľ. Mičáková, Ing. J. Franc, Mgr. M. Sihelníkovej, Ing. D. Kubíková

Spolupráca so špecializovanými zariadeniami

Spolupraca s poradenskými inštitúciami:

  • Centrom pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie (CPPPaP), Kysucké Nové Mesto,
  • Centrom špeciálno-pedagogického poradenstva (CŠPP) pre deti s narušenou komunikačnou schopnosťou, Žilina (Jamník, Liptovský Mikuláš)
  • Centrom špeciálno-pedagogického poradenstva (CŠPP), Čadca
  • Centrom špeciálno-pedagogického poradenstva (CŠPP), Námestovo
  • Súkromným centrom špeciálno-pedagogického poradenstva, Strečno
  • Súkromným centrom špeciálno-pedagogického poradenstva, Žilina
  • výchovným poradcom školy (Mgr. Silvia Podkonická) 

NAJČASTEJŠIE PORUCHY SPRÁVANIA

Porucha pozornosti

porucha_pozornosti.jpeg
 Prejavy:

V podstate má rovnaké príznaky ako dieťa s ADHD, ale s tým rozdielom, že sa u neho neprejavuje nadmerná aktivita, agresivita ani prehnaná impulzívnosť.

  • je skôr veľmi tiché, ustráchané a nenápadné,
  • mnohokrát ide o plachého samotára,
  • taktiež má veľmi veľké problémy s udržaním pozornosti. 

ADHD: Porucha pozornosti s hyperaktivitou

ADHD.jpeg

Prejavy:

Zvládnuť dieťa s touto poruchou nie je jednoduché, vyžaduje si veľa trpezlivosti nielen v kruhu rodiny dieťaťa, ale aj v školskom prostredí.

  • dieťa s ADHD je veľmi živé, neposedné,
  • často sa samo vystavuje riziko a nevydrží pri jednej činnosti viac ako pár minút,
  • má výrazné problémy pri udržaní koncentrácie, je nesústredené,
  • dieťa je ťažko ovládateľné. 

HYPOAKTIVITA: Celková spomalenosť dieťaťa

Zasnené deti alebo porucha pozornosti ADD

Prejavy:

  • je to skôr plachý samotár,
  • je mnohokrát bez záujmu,
  • dieťa je pomalé, ťažkopádne, neobratné,

Na liečbe týchto porúch sa musí podieľať aj odborníci ako sú: detský lekár, detský psychológ, špeciálny pedagóg 

  

 NAJČASTEJŠIE PORUCHY UČENIA

 

 DYSLEXIA

 
 Porucha prejavujúca sa v čítaní. Úroveň čítania je nižšia než všeobecná inteligencia. Môže postihovať rýchlosť, techniku, presnosť čítania a porozumenie textu.

Prejavy:

  • zmena opticky podobných písmen napr. bd, sz, mn, un ...,
  • zámena písmen, ktoré sú akusticky podobne napr. bp, ž-š, td, sz, kg...,
  • zmena funkčne podobných písmen (samohlások aoeu, spoluhlások hkl)
  • zámena poradia písmen v čítaných slovách,
  • vynechávanie písmen, vkladanie samohlások do spoluhláskových skupín, vynechávanie dôverných častí slova,
  • ťažkosti pri prechode od slabikovania k plynulému čítaniu,
  • nerozlišovanie kvality písmen, slabík (zanedbávanie dĺžňov, nesprávne čítanie mäkkých a tvrdých slabík di, ti, ni, li, dy, ty, ny, ly,(príp. zámena týchto slabík).

 DYSGRAFIA 

Marshmallow experiment a samoregulácia

Znížená schopnosť až neschopnosť osvojiť si zručnosť písania. Porucha postihuje grafickú /formálnu stránku / písomného prejavu, nie obsahovú.

Prejavy:

  • nedodržiavanie veľkosti a tvaru písmen,
  • často si nepamätám tvar písmena, dlho si naň spomínam, nevie ho napodobniť,
  • nesprávny sklon písma,
  • zrkadlové tvary písmen,
  • zámeny písmen, najčastejšie sa vyskytuje zmena a/o, m/n, b/d, t/d, z/s, p/b, h/ch, k/g, š/ž, h/k/l.

 DYSORTOGRAFIA

Miniatúra

Porucha učenia prejavujúca sa v pravopise. Nepostihuje celú oblasť gramatiky, týka sa len tzv. špecifických dysortografických javov.

Prejavy:

  • ťažkosti v diferenciácii mäkkých a tvrdých slabík dy/di, ty/ti, ny/ni, ly/li,
  • písanie slabík di, ti, ni, li, de, te, ne, le s mäkčeňom,
  • problematika krátkych a dlhých samohlások,
  • nerešpektovanie poradia písmen v slovách, vynechávanie písmen,
  • nezvládnutá analýza viet, spájanie slov vo vetách.

DYSKALKÚLIA

matematika

Ide o významnú narušenú štruktúru vlôh pre matematiku pri normálnej a štruktúre všeobecnej inteligencie. Dyskalkúlia znamená zaostávanie v schopnosti rozumieť matematickým pojmom, vzťahom a ich pri riešení matematických úloh.

 Prejavy:

  • dieťa primerane matematicky manipulovať konkrétnymi alebo nakreslenými symbolmi,
  • dieťa má ťažkosti zoradiť predmety podľa veľkosti, dĺžky atď.,
  • neviem určiť rad čísel usporiadaných podľa určitého princípu,
  • nie je možné si prečítať viacmiestne číslo s nulami, čísla napísané zvisle,
  • má ťažkosti pri písaní viacmiestnych čísel,
  • dieťa nie je schopné zvládnuť matematické operácie (sčítanie, odčítanie, násobenie...,
  • v geometrii sa objavujú problémy pri rysovaní a ťažkostiach v geometrii tvarov.