ŠKOLSKÝ ŠPECIÁLNY PEDAGÓG - Mgr. Martina Sekerová
KONZULTAČNÉ HODINY PRE RODIČOV: | |
Pondelok: | 7:30 - 8:30, 12:50 - 15:30 hod. |
Streda: | 7:30 - 8:30, 12:50 - 14:00 hod. |
Piatok: | 07:30 – 08:30 |
tel.: | 0905 144 011 |
e-mail: | |
* V prípade potreby je možné dohodnúť telefonicky, mailom.
Obsah:
ČINNOSŤ ŠPECIÁLNEHO PEDAGÓGA V ŠKOLE JE ZAMERANÁ NA ŠTYRI OBLASTI PÔSOBNOSTI:
Práca so žiakmi
- pomoc žiakom so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami: žiakom so špecifickými vývinovými poruchami učenia, žiakom s poruchami aktivity a pozornosti žiaka s poruchami správania, žiakom s narušenou komunikačnou schopnosťou, žiakom zmyslovým a telesne postihnutým,
- individuálne špeciálno-pedagogické cvičenia zamerané na správnu techniku čítanie s porozumením textu, pozorné procesy, matematické zručnosti, pracovné pamäte...
- diagnostické sledovanie detí s problémami v učení av správaní počas výchovno-vzdelávacieho procesu
- zabezpečovanie špeciálno-pedagogického servisu individuálne začleneným žiakom
Spolupráca s učiteľmi
- spolupráca s triednym učiteľom a ostatnými vyučujúcimi, pri tvorbe individuálneho vzdelávacieho programu,
- hľadanie vhodného prístupu k individuálne začlenenému žiakovi,
- priebežné konzultácie s triednymi učiteľmi o zvolenom postupe a napredovaní žiaka v učebnom procese,
- spolupráca s výchovným poradcom pri zjednocovaní výchovných vplyvov na individuálneho začleneného žiaka,
- poskytovanie učiteľom vzdelávajúcim sa individuálne začleneného žiaka odporúčanú odbornú literatúru ako aj odborné konzultácie
Spolupráca s rodičmi
- individuálne konzultácie v dohodnutom termíne, rady a informácie rodičom individuálne začleneného dieťaťa,
- individuálne konzultácie a poradenstvo rodičom ostatných problémových žiakov,
- spolupráca s rodičmi detí so ŠVVP pri tvorbe individuálneho výchovno-vzdelávacieho programu
Spolupráca s asistentmi
Učitelia i riaditelia škôl vidia najväčší prínos asistenta učiteľa v tom, že individuálnym prístupom pomáhajú v rámci výchovno-vzdelávacieho procesu žiaka, ktorý má špeciálne výchovno-vzdelávacie potreby. Tím pádom môže byť aj žiaci s takýmito potrebami integrovaní do bežného pedagóga školy a môžu sa vzdelávať Asistent učiteľa s pomocou špeciálneho a školského logopéda, pomáha skvalitovať vyučovací proces žiaka so zdravotným znevýhodnením alebo s nadaním.
V našej škole pracujú štyria asistenti: Mgr. Ľ. Mičáková, Ing. J. Franc, Mgr. M. Sihelníkovej, Ing. D. Kubíková
Spolupráca so špecializovanými zariadeniami
Spolupraca s poradenskými inštitúciami:
- Centrom pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie (CPPPaP), Kysucké Nové Mesto,
- Centrom špeciálno-pedagogického poradenstva (CŠPP) pre deti s narušenou komunikačnou schopnosťou, Žilina (Jamník, Liptovský Mikuláš)
- Centrom špeciálno-pedagogického poradenstva (CŠPP), Čadca
- Centrom špeciálno-pedagogického poradenstva (CŠPP), Námestovo
- Súkromným centrom špeciálno-pedagogického poradenstva, Strečno
- Súkromným centrom špeciálno-pedagogického poradenstva, Žilina
- výchovným poradcom školy (Mgr. Silvia Podkonická)
NAJČASTEJŠIE PORUCHY SPRÁVANIA
Porucha pozornosti
V podstate má rovnaké príznaky ako dieťa s ADHD, ale s tým rozdielom, že sa u neho neprejavuje nadmerná aktivita, agresivita ani prehnaná impulzívnosť.
- je skôr veľmi tiché, ustráchané a nenápadné,
- mnohokrát ide o plachého samotára,
- taktiež má veľmi veľké problémy s udržaním pozornosti.
ADHD: Porucha pozornosti s hyperaktivitou
Prejavy:
Zvládnuť dieťa s touto poruchou nie je jednoduché, vyžaduje si veľa trpezlivosti nielen v kruhu rodiny dieťaťa, ale aj v školskom prostredí.
- dieťa s ADHD je veľmi živé, neposedné,
- často sa samo vystavuje riziko a nevydrží pri jednej činnosti viac ako pár minút,
- má výrazné problémy pri udržaní koncentrácie, je nesústredené,
- dieťa je ťažko ovládateľné.
HYPOAKTIVITA: Celková spomalenosť dieťaťa
Prejavy:
- je to skôr plachý samotár,
- je mnohokrát bez záujmu,
- dieťa je pomalé, ťažkopádne, neobratné,
Na liečbe týchto porúch sa musí podieľať aj odborníci ako sú: detský lekár, detský psychológ, špeciálny pedagóg
NAJČASTEJŠIE PORUCHY UČENIA
DYSLEXIA
Prejavy:
- zmena opticky podobných písmen napr. bd, sz, mn, un ...,
- zámena písmen, ktoré sú akusticky podobne napr. bp, ž-š, td, sz, kg...,
- zmena funkčne podobných písmen (samohlások aoeu, spoluhlások hkl)
- zámena poradia písmen v čítaných slovách,
- vynechávanie písmen, vkladanie samohlások do spoluhláskových skupín, vynechávanie dôverných častí slova,
- ťažkosti pri prechode od slabikovania k plynulému čítaniu,
- nerozlišovanie kvality písmen, slabík (zanedbávanie dĺžňov, nesprávne čítanie mäkkých a tvrdých slabík di, ti, ni, li, dy, ty, ny, ly,(príp. zámena týchto slabík).
DYSGRAFIA
Znížená schopnosť až neschopnosť osvojiť si zručnosť písania. Porucha postihuje grafickú /formálnu stránku / písomného prejavu, nie obsahovú.
Prejavy:
- nedodržiavanie veľkosti a tvaru písmen,
- často si nepamätám tvar písmena, dlho si naň spomínam, nevie ho napodobniť,
- nesprávny sklon písma,
- zrkadlové tvary písmen,
- zámeny písmen, najčastejšie sa vyskytuje zmena a/o, m/n, b/d, t/d, z/s, p/b, h/ch, k/g, š/ž, h/k/l.
DYSORTOGRAFIA
Porucha učenia prejavujúca sa v pravopise. Nepostihuje celú oblasť gramatiky, týka sa len tzv. špecifických dysortografických javov.
Prejavy:
- ťažkosti v diferenciácii mäkkých a tvrdých slabík dy/di, ty/ti, ny/ni, ly/li,
- písanie slabík di, ti, ni, li, de, te, ne, le s mäkčeňom,
- problematika krátkych a dlhých samohlások,
- nerešpektovanie poradia písmen v slovách, vynechávanie písmen,
- nezvládnutá analýza viet, spájanie slov vo vetách.
DYSKALKÚLIA
Ide o významnú narušenú štruktúru vlôh pre matematiku pri normálnej a štruktúre všeobecnej inteligencie. Dyskalkúlia znamená zaostávanie v schopnosti rozumieť matematickým pojmom, vzťahom a ich pri riešení matematických úloh.
Prejavy:
- dieťa primerane matematicky manipulovať konkrétnymi alebo nakreslenými symbolmi,
- dieťa má ťažkosti zoradiť predmety podľa veľkosti, dĺžky atď.,
- neviem určiť rad čísel usporiadaných podľa určitého princípu,
- nie je možné si prečítať viacmiestne číslo s nulami, čísla napísané zvisle,
- má ťažkosti pri písaní viacmiestnych čísel,
- dieťa nie je schopné zvládnuť matematické operácie (sčítanie, odčítanie, násobenie...,
- v geometrii sa objavujú problémy pri rysovaní a ťažkostiach v geometrii tvarov.